Ta kontroll över er image vid rekrytering
En tydlig och engagerande rekryteringsprocess som kan återanvändas ger er stora möjligheter att hitta rätt medarbetare, stärka er image och nå nya kunder.
Alla har en uppfattning
Personer som läser er rekryteringsannons, eller får information från en kandidat skapar sig en bild av vad ert företag står för. Många fler än de som söker tjänsten. De som intervjuas eller samtalar med er, hur kommer de uppfatta bemötandet? Stämmer er egen självbild överens med vad kandidaterna upplever i sina möten med er?
Undersökningar visar att kandidater som får ett bra bemötande vid kontakter med företaget är mer benägna att sprida en positiv bild, även om de inte får jobbet. Gjorda undersökningar visar också att det finns utrymme för förbättringar.
Röd tråd
Med en röd tråd genom hela processen kan ni stärka er image genom att rekryteringen även blir en gratis marknadsföringskampanj.
Tänk igenom vilken kompetens ni behöver, vilket ansvar och befogenheter som krävs för rollen. Det ger en effektivare annonsering.
Statisk struktur
Skapa därefter en mer statisk struktur för kommunikation med alla kandidater genom hela rekryteringen.
Det kan innehålla områden som:
- Bekräftelse av inkommen ansökan.
- Regelbunden information om var i processen ni befinner er.
- Information om företaget och rollen. Säkerställ att alla sökande ges samma information vid intervjutillfället.
- Kommunicera ett tack för visat intresse till de som inte fick rollen.
- Introduktion av företaget och rollen till den nya kollegan.
Var intresserad
Var genuint intresserad av alla kandidater, ställ rätt frågor och lyssna på deras tankar. Felrekryteringar är dyra, så var uppmärksam på vad de säger och uppfattar den sökta rollen. Hur de ser på företaget ger er möjligheten att få en bekräftelse på att man uppfattar det på samma sätt som ni gör internt. Om inte, var lyhörd för information som kan förbättra ert varumärke. Kandidater kan också ge inspiration till hur ni kan vidareutveckla era produkter eller tjänster, eller till och med öka er kundstock. Och, inte minst, skapa goda ambassadörer.
Vem vet när en före detta kandidat korsar er väg?
Inom kort kanske den som inte fick bli er nya medarbetare blir en ny kund. Måna om att skapa goda ambassadörer och ta tillvara på hur varje individ upplever ert företag. Rekrytering är gratis marknadsföring så lägg tid på att bygga en struktur som ni kan återanvända.
Behöver ni ett bollplank eller aktivt stöd när ni skapar er rekryteringsprocess kontakta oss.