Ta kontroll över er image vid rekrytering
En tydlig och engagerande rekryteringsprocess som kan återanvändas ger er stora möjligheter att hitta rätt medarbetare, stärka er image och nå nya kunder.
Alla har en uppfattning
Personer som läser er rekryteringsannons, ansöker om en tjänst eller får information från en kandidat skapar sig en bild av vad ert företag står för. Det är långt fler än de som söker tjänsten. Stämmer er egen självbild överens med vad kandidaterna upplever i när de möter er?
Undersökningar visar att kandidater som får ett bra bemötande vid kontakter med företaget är mer benägna att sprida en positiv bild, även om de inte får jobbet. Gjorda undersökningar visar också att det finns utrymme för förbättringar.
Röd tråd
Med en röd tråd genom hela processen kan ni stärka er image genom att rekryteringen även blir en gratis marknadsföringskampanj.
Tänk igenom vilken kompetens ni behöver, vilket ansvar och befogenheter som krävs för rollen. Det ger en effektivare annonsering.
Statisk struktur
Skapa därefter en mer statisk struktur för kommunikation med alla kandidater genom hela rekryteringen.
Det kan innehålla områden som:
- Bekräftelsemail att ni tagit emot ansökan.
- Regelbunden information om var i processen ni befinner er.
- Tydlig information om företaget och rollen.
- Alla kandidater ges samma information vid intervjutillfället.
- Tacka för visat intresse till de som inte fick rollen.
- Genomtänkt introduktion av företaget och rollen till den nya kollegan.
Var intresserad
Var genuint intresserad av alla kandidater, ställ rätt frågor och lyssna på deras tankar. Felrekryteringar är dyra, så var uppmärksam på vad de säger och hur de uppfattar den sökta rollen. Ser de på företaget på samma sätt som ni gör internt? Om inte, var lyhörd för information som kan förbättra ert varumärke. Kandidater kan ge er inspiration till hur ni kan vidareutveckla era produkter eller tjänster. Och, inte minst, de kan bli goda ambassadörer.
Vem vet när en före detta kandidat korsar er väg?
Inom kort kanske den som inte fick bli er nya medarbetare blir en ny kund. Måna om att skapa goda ambassadörer och ta tillvara på hur varje individ upplever ert företag. Rekrytering är gratis marknadsföring så lägg tid på att bygga en struktur som ni kan återanvända.
Behöver ni ett bollplank eller aktivt stöd när ni skapar er rekryteringsprocess kontakta oss.